Stichting Consument en Veiligheid in opdracht van het ministerie van SZW een gedragscampagne ontwikkeld


Steeds meer bedrijven hebben veilig werken hoog op de agenda staan. Niet alleen omdat ze het beste voor hebben met hun mensen, maar ook omdat veilig werken op termijn geld oplevert. Veiligheidsvoorschriften en PBM’s gaan hand in hand om veilig werken te bevorderen. Maar zonder communicatie komen we nergens.

Het nemen van de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen en het goed doorspreken van veiligheidsrisico's dragen bij aan een efficiënte werkuitvoering en daardoor aan meer winst. Om het veiligheidsbesef binnen uw bedrijf naar een hoger plan te tillen en te zorgen dat iedereen doet wat van haar of hem mag worden verwacht, is echter meer nodig dan veiligheidsvoorschriften en het beschikbaar stellen van persoonlijke beschermingsmiddelen. Communicatie over veiligheid en vooral over veilig gedrag is een bewezen effectief middel om dat beter te kunnen bewerkstelligen.

Maar communicatie over veiligheid en het gedrag van mensen is lastig. Het wordt vaak gezien als ongrijpbaar en soft. Hoe moet ik mijn mensen aanspreken? Hoe kan ik ze laten nadenken over hun eigen gedrag zonder toch niet zelf een beetje als een zeurpiet te worden weggezet? Gaat mijn inzet niet gewoon het ene oor in en het andere weer uit?

Gedragscampagne Alerta
Om u te ondersteunen en veiligheidsgedrag in uw organisatie bespreekbaar te maken heeft Stichting Consument en Veiligheid in opdracht van het ministerie van SZW een gedragscampagne ontwikkeld. Gedragscommunicatie helpt om het veiligheidsbewustzijn te verhogen, zodat bestaande regels en procedures beter worden nageleefd en daarmee de kans op ongevallen wordt verkleind. Daarom is een gedragscampagne ontwikkeld met beschermengel Alerta in de hoofdrol. Zij kan nou eenmaal niet 24 uur per dag op je schouder zitten en ze herinnert je eraan dat je zelf ook goed moet opletten.

Beschermengel Alerta maakt het onderwerp veiligheid op een sympathieke wijze bespreekbaar tussen alle lagen in de organisatie. Uiteraard is het van belang dat zowel leidinggevenden als het management zichtbaar betrokken zijn bij de campagne. De campagne is langere tijd inzetbaar en eenvoudig te implementeren, ook naast uw bestaande communicatie over veiligheid.

Opvallende campagnematerialen
De gedragscampagne bestaat uit een gratis startpakket dat zich richt op de drie grootste risico's van arbeidsongevallen, te weten werken met machines, werken op hoogte en werken met heftrucks. Het startpakket bevordert de herkenbaarheid van veilig werken en maakt het mogelijk intern verder op de specifieke veiligheidstips in te spelen om zo de veiligheid te waarborgen. Zo kunnen veiligheidsdeskundigen de materialen inzetten op de werkvloer, de materialen gebruiken bij trainingen, en lijnmanagers en adviseurs betrekken bij het starten van een veiligheidscampagne.

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt één gratis startpakket per vestiging beschikbaar. Het pakket en extra materialen zijn te bestellen via de Alerta website www.veiligheid.nl/alerta.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar